bedden in trein

Nederlandse vervoersorganisaties hebben moeite met het besluit van de Nederlandse Spoorwegen om de Alpen Expres direct na het winterseizoen en de autoslaaptrein direct na het zomerseizoen uit het pakket te gooien. De NS schrappen de slaaptreinen om de internationale tak financieel gezond te maken. De laatste Alpen Expres rijdt vrijdag 15 maart, eind oktober maakt de autoslaaptrein zijn laatste rit. Dat heeft NS-topman Noordzij bekend gemaakt.

Jaarlijks maken ongeveer 30.000 toeristen gebruik van de autoslaaptrein, die reizigers naar Frankrijk, Zwitserland en Italië brengt. Nog eens 30.000 toeristen nemen jaarlijks de slaaptrein richting de Alpen. Dit winterseizoen steeg het aantal treinreizen met zeven procent. Vijf procent van alle wintersporters maakt de reis per spoor.

Klandizie

Toch is de klandizie volgens de NS te laag om deze treindiensten rendabel te exploiteren, zeker nu het materieel voor veel geld moet worden gemoderniseerd.

De treinreizen worden door de Nederlandse Spoorwegen deels rechtstreeks verkocht via NS Travel en deels via reisbureaus. Volgens de reisbureaus is er van paniek geen sprake. „Dit jaar gaan de reizen gewoon door en volgend jaar zien we wel weer. Wellicht dat er een nieuwe speler op de markt komt”, aldus Patricia Egelie van Holland International en Arke Reizen.

Spijtig

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reison dernemingen (ANVR), waarbij 650 reisorganisaties zijn aangesloten, betreurt het schrappen van de slaaptreinen. Woordvoerster M. Dresmé noemt de gang van zaken ‘spijtig’. „De verkoop van het product autoslaaptrein loopt goed. Dan is het jammer dat zo’n product uit de markt wordt gehaald.” Het ANVR bekijkt nu de moge lijkheden voor reizigers om eventueel via Brussel of Keulen alsnog de slaaptrein te nemen.

Teleurgesteld

Ook de ANWB is ‘een beetje teleurgesteld’. „De Alpen Expres voor skiërs en de autoslaaptrein voor zomerse vakantiegangers worden veel geboekt. Goedkoop is het niet, maar vervoer per spoor scheelt wel tol, benzine en stress”, vertelt woordvoerder M. van Tol. Deze specifieke doelgroep moet nu op zoek naar een alternatief.

Touringcars

Daarin ligt dan mogelijk een rol voor touringcars, hoopt de brancheorganisatie van bus- en taxivervoerders Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Al is KNV opmerkelijk genoeg, eigenlijk een groot voorstander van toeristenvervoer per spoor. „Juist omdat dit type vervoer de infrastructuur amper belast”, zegt voorlichter A. Boukema. „Het vervoer heeft immers meestal ‘s nachts plaats. We hopen nu maar dat de reizigers niet massaal in de auto stappen”.

Rover

Reizigersvereniging Rover vindt het opheffen van de slaaptreinen al evenzeer zonde, maar kan ‘zich er wel iets bij voorstellen’. Volgens woordvoerder R. Spithorst kosten de slaaptreinen de NS te veel werk en te veel geld. „Zeker nu het materieel sterk is verouderd. Wij maken ons meer zorgen over het verdwijnen van de zeventien verkooppunten voor internationale treinreizen. Dat leidt volgens ons tot verdere afname van de klandizie’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *